Prenumerera på Curies nyhetsbrev

Nyheter, krönikor och debatter om forskarens vardag och aktuella forskningsfrågor. Varje vecka i din inkorg. Ges ut av Vetenskapsrådet.

Logotyp Curie - samtal om forskningens villkor
Susanne Pelger.

Susanne Pelger har alltid varit intresserad av både undervisning och skrivande.

NYHET

Susanne Pelger ny krönikör i Curie

Hon skriver om hur språk, lärande och naturvetenskap hänger ihop, och varför det är intressant att forska om. Susanne Pelger är doktor i genetik och arbetar med högskolepedagogisk utbildning, forskning och utveckling vid Lunds universitet. På fritiden njuter hon gärna av den blekingska skärgården.

Vad forskar du om?
Min forskning handlar om hur man lär sig naturvetenskap, och hur studenter kan förstå sitt ämne bättre genom att skriva och tala om det.

Hur blev du intresserad av ämnet?
Jag har alltid varit intresserad av både undervisning och skrivande. När jag undervisade biologistudenter om skrivande funderade jag mycket över varför vissa lyckas bättre med sina texter än andra, och vad det finns för kopplingar mellan skrivande och ämnesförståelse. De frågor som väcktes ledde vidare till det tvärvetenskapliga samarbete som jag har med språkforskare idag.

Vad gör du helst när du är ledig?
Njuter av den blekingska skärgården – där är fint året om och finns alltid något att göra.

Vad läste du senast?
Romanen En man som heter Ove av Fredrik Backman, och antologin Skola och naturvetenskap – politik, praktik och problematik i belysning av ämnesdidaktisk forskning av redaktörerna Helge Strömdahl och Lena Tibell.

Vad tänker du skriva om?
Hur språk, lärande och naturvetenskap hänger ihop, och varför detta är intressant att forska om.

Vilka är dina förväntningar på att skriva i Curie?
Det ska bli spännande att möta Curies läsare och jag ser fram emot de nya insikter som mötet kommer att leda till!

Läs krönikor av Susanne Pelger i Curie.

Du kanske också vill läsa

Krönika 7 maj 2024

För många tänkare hänger förståelsen av det teoretiska och det praktiska ihop. Därför är den svenska uppdelningen av filosofiutbildningen i två separata program befängd, skriver Ul...

Debatt 24 april 2024

Pär Ågerfalk, Uppsala universitet

Debatten om kompetensbrist och relevant utbildning för framtiden väcker en central fråga: Hur kan vi effektivt integrera STEM och samhällsvetenskap för att möta framtidens utmaning...

Nyhet 23 april 2024

Carina Järvenhag

Turnén om vetenskapsförnekelse besökte över tio lärosäten för att belysa fenomenet och dess konsekvenser för forskning och klimatarbete. En av initiativtagarna, miljöforskaren Mika...